flaga PL flaga EN

Co jest lepsze – azotowanie czy nawęglanie stali?

W przemyśle metalurgicznym istnieje wiele termochemicznych metod obróbki stali, które mają na celu poprawę jej właściwości mechanicznych. Jednymi z nich są azotowanie i nawęglanie. W poniższym tekście dowiesz się, jakie parametry stali wzmacniają te metody oraz w jakich sytuacjach warto zdecydować się na pierwszą z nich, a kiedy na drugą.

Jakie parametry stali wzmacnia azotowanie, a jakie nawęglanie?

Azotowanie to proces, który skupia się na nasyceniu powierzchni stali azotem, co prowadzi do utworzenia warstwy azotków wysoce odpornej na ścieranie oraz korozję. Ponadto azotowanie zwiększa twardość stali, dzięki czemu zyskuje ona lepszą odporność na zużycie. Nawęglanie polega natomiast na wprowadzeniu do struktury stali dodatkowych atomów węgla, co również prowadzi do utworzenia warstwy o wysokiej twardości, ale też większej kruchości w porównaniu ze stopem azotowanym. W wyniku tej obróbki materiał staje się bardziej odporny na zmęczenie, lecz jego podatność na korozję nie ulega zmianie. Jak można zauważyć, obie metody oferują różne korzyści, dlatego warto skonsultować się z ekspertami takimi jak pracownicy firmy PPHU Głowacki, aby wybrać najlepszy proces obróbki dla danego projektu.

Kiedy warto zdecydować się na azotowanie stali, a kiedy na nawęglanie?

Wybór pomiędzy azotowaniem a nawęglaniem stali zależy w głównej mierze od planowanego zastosowania materiału oraz docelowych właściwości mechanicznych. Jeśli chcemy uzyskać stal o wysokiej twardości, która jednocześnie zachowa swoją wytrzymałość i będzie odporna na korozję, należy wybrać azotowanie. Metodę tę stosuje się w produkcji np. kół zębatych, wałów korbowych, korbowodów, sworzni, pierścieni i tłoków, jak również narzędzi skrawających oraz elementów silników i pomp. Nawęglanie jest znów odpowiednią techniką, gdy potrzebne jest zwiększenie wytrzymałości na zmęczenie materiału oraz odporności na zużycie, przykładowo w przypadku wytwarzania m.in. wałków i pierścieni łożysk tocznych, wałków rozrządu, kół zębatych, a także ślimaków i elementów przekładni.14

Wróć do bloga

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację dla stosowanych tu narzędzi.